Buikvet is extreem gevaarlijk

Een strakke buik willen we allemaal wel. Toch lukt het vaak niet om dit voor elkaar te krijgen. Daarom in dit artikel nog wat extra motivatie en tips om toch door te zetten in je poging om af te rekenen met het overtollige buikvet. Je zult namelijk zien dat als je poging slaagt het leven er een stuk leuker op wordt. Je krijgt meer energie en ook je zelfvertrouwen zal toenemen omdat je er beter uitziet.

De gevaren van buikvet

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: teveel buikvet is levensgevaarlijk. Buikvet is een belangrijke indicator voor het ontstaan van diabetes type 2 (suikerziekte). Verder kan buikvet hart- en vaatziekten veroorzaken. Allemaal aandoeningen die we natuurlijk graag zo goed als dat kan willen voorkomen. Afvallen buik is daarom van levensbelang en er zijn gelukkig degelijke stappenplannen beschikbaar die je precies vertellen hoe je dit zou kunnen doen.

Wanneer is je buik te dik

Er zijn algemene richtlijnen opgesteld waaruit blijkt dat mannen moeten rekenen dat bij 94 centimeter buikomtrek er gevaar gaat ontstaan. Voor vrouwen geldt de norm van 80 centimeter. De oorzaak van een te dikke buik moet veelal gezocht worden in de voeding. We zijn in de loop der tijd steeds meer industrieel bewerkte koolhydraten gaan eten. Dit betekent dat ze veel energie leveren maar niet verzadigen of voedzaam zijn voor je lichaam. De energie heb je lang niet allemaal nodig en wordt vervolgens als vet (rondom de buik) opgeslagen. Doordat de koolhydraten ook nog eens zorgen voor bloedsuiker pieken en dalen heb je steeds een hongerig gevoel. Dit terwijl je net nog een maaltijd heb genuttigd. Daarom zijn tegenwoordig de koolhydraatarme dieten erg in trek.

Buikvet verliezen

Voeding is en blijft erg belangrijk. Je kunt trainen wat je wilt maar als de voeding niet goed is zul je nooit slank worden. Op siteways.nl beschrijven we diverse beweegtips om het buikvet te verminderen en te werken aan een strakke buik. Zoals gezegd is gezonde voeding even zo belangrijk. Bij gezonde voeding moet je niet alleen denken aan gezond eten, ook de varieteit in voeding is erg belangrijk. Door te variëren zorg je ervoor dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo bevatten groente en fruitsoorten telkens verschillende vitaminen en mineralen. Eet je telkens hetzelfde dan krijg je maar bepaalde soorten binnen en mis je juist weer andere soorten. Als richtlijn kun je de schijf van vijf aanhouden. Dit betekent dagelijks groente, fruit, brood, zuivel, olie/vetten en water nuttigen. Ben je vegetariër dan kun je ook vlees of vis vervangers nuttigen. Let er dan wel op dat je voldoende eiwitten en andere stoffen binnenkrijgt die veel in vlees en vis zitten.

Beweegtips

Voeding is één variabele die te beïnvloeden is. Daarnaast kennen we natuurlijk lichaamsbeweging. Uit onderzoeken blijkt dat om buikvet te verliezen het belangrijk is om interval trainingen te doen met hoge intensiteit. Je kunt dit prima aanvullen met krachttrainingen en buikspieroefeningen om het accent nog meer op de buikspieren te leggen. De kracht van interval training met hoge intensiteit is dat je lichaam veel calorieën verbrandt (waardoor je afvalt) en tegelijkertijd spiermassa aan het opbouwen is. Meer spieren betekent een betere stofwisseling wat weer positief is voor je lichaamsgewicht.

Comments are closed.

BizStudio by Sketch Themes