SMART doelen stellen voor bodybuilding

Doelen stellen voor bodybuilding gaat hetzelfde als in het bedrijfsleven aan de hand van de SMART-methode. Deze methode zorgt ervoor dat de doelen duidelijk zijn en meetbaar. Het doel kan een lange termijn doel zijn maar de methode werkt ook voor kortere doelen. Doelen kunnen hiernaast onderverdeeld worden in kleinere doelen. Zo kan er een jaarlijks doel gesteld worden dat opgesplitst wordt in maandelijkse doelen. Al deze doelen worden aan de hand van de SMART-methode gesteld.

 

Specifiek

Het doel moet specifiek worden gesteld zodat er geen onduidelijk is. “Ik wil volgend jaar veel gespierder zijn” is niet specifiek. Een specifiek doel is duidelijk zoals “Volgend jaar wil ik 5 kilo zwaarder zijn maar met niet meer dan 10% vet en een visueel zichtbare sixpack”.

 

Meetbaar

Een doel moet te meten zijn. Doordat het doel meetbaar is kan het doel onderverdeeld worden in kleinere doelen. Het vetpercentage en het gewicht zijn twee meetbare variabelen.

 

Haalbaar

Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om het doel te behalen. Aan de andere kant moet het doel niet makkelijk te behalen zijn zodat het geen uitdaging is. Het doel moet een uitdaging zijn.

 

Realistisch

Als je een doel stelt dat je de volgende Mr. Olympia wilt worden dan is dit niet realistisch. Dit is alleen weggelegd voor de personen met uniek goede genen. Een realistisch doel is gebaseerd op de werkelijkheid. Dat is bijvoorbeeld uit kunnen uitvoeren van de dragon flag oefening.

 

Tijd

Er moet een periode vastgesteld worden waarin het doel bereikt wordt. Dit kan een jaar zijn, een half jaar of zelfs maar een maand of week. Er kunnen lange termijn doelen worden gesteld maar ook korte termijn doelen.

Comments are closed.

BizStudio by Sketch Themes